Bac 2006
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Paradigmeskift - se paa det anderledes!

+2
Philippe
Christian
6 posters

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Christian Tue 22 Aug - 20:14

Jeg er ved at drukne i en overflod af kreativitet. Hver gang nogen åbner munden flyder det med smil og latter og og viden og indvendigt føler man sig som et lille barn der hopper af glæde over al den kunst vi oplever og laver. Men da selv ord, lyd, spil og tanker ikke kan udtrykke denne evigt virkende følelse må i nøjes med et fantastisk værk af Franz Kafka:

AFVISNINGEN

Når jeg møder en smuk pige og beder hende: "Vær venlig og kom med mig" og hun stumt går videre, da mener hun dermed:
"Du er ikke nogen hertug med flyvende navn, ingen bred amerikaner med indisk skikkelse, med vandret hvilende øjne, med hud masseret af græsplæners og floder, som gennemstrømmer dem, du har ikke været på rejser til de store søer og på dem, du har ikke været på rejser til de store søer, hvor de så end er at find: altså om jeg må bede, hvorfor skulle jeg, en smuk pige gå sammen med dig?"
"Du glemmer, at du ikke af en aytomobil ilange stød bliver gynget gennem gaden; jeg ser heller ikke dit følge af herrer, der klemt ind i deres klæder mumlende vers til din velsignelsegår bag dig i nøjagtig halvkreds; dine bryster er smukt ordnet i korsettet, men dine lår og hofter tager revanche for denne tilbageholdenhed; du går i taftkjole med plisserede folder, sådan som det sidste efterår var en fornøjelse for os alle, og alligevel - skønt du har denne livsfare inde på livet - smiler Du af og til."
"Ja , vi har ret begge to, og for ikke uafviseligt at blive os det bevidst, vil vi, ikke sandt, hellere gå hjem hver for sig."


ps.: væder på at philippe han quoter! Wink


Last edited by on Wed 23 Aug - 1:32; edited 1 time in total
Christian
Christian
Party Hoster
Party Hoster

Number of posts : 205
Age : 36
Registration date : 2006-07-23

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Louise Vink Wed 23 Aug - 0:14

Hmm... måske er det bare mig der ikke forstår den... men det var da noget underligt noget...
Louise Vink
Louise Vink

Number of posts : 262
Age : 35
Localisation : Aalborg C, Danmark
Tilbage i Luxembourg? : Januar eller februar
Registration date : 2006-07-28

http://louisevink.spaces.msn.com

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Philippe Wed 23 Aug - 8:17

PEOPLE = SHIT...

For quoten:
; dine bryster er smukt ordnet i korsettet, men dine lår og hofter tager revanche for denne tilbageholdenhed;

Typisk kvinder: Pigen går rundt i minimale lille nederdel og undrer sig over hvorfor folk ser på hende.
Alt dette har en bag tanke. "Jeg er smukt og kan lide at folk (mænd!) glor på mig"...

OG DER ER IKKE NOGET GALDT MED DET.

Lad bare vær med at blive skuffet når mænd begynder at "danse tæt" Razz Laughing
Philippe
Philippe
Admin

Number of posts : 386
Age : 37
Localisation : KBH
Tilbage i Luxembourg? : 10 Oktober 2008
Registration date : 2006-07-23

http://www.BlackDragonClan.eu

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Christian Wed 23 Aug - 8:22

Okay bliver vidst nødt til at forklare lidt her.

Det er en mand og en kvinde der strjfer hinanden, altså går forbi hinanden på gaden og i stedet for at være sammen og først møde glæde og så sorg, går de bare forbi hinanden og forbliver på det mellemniveau de er i.
Christian
Christian
Party Hoster
Party Hoster

Number of posts : 205
Age : 36
Registration date : 2006-07-23

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Philippe Wed 23 Aug - 8:23

ja...
Philippe
Philippe
Admin

Number of posts : 386
Age : 37
Localisation : KBH
Tilbage i Luxembourg? : 10 Oktober 2008
Registration date : 2006-07-23

http://www.BlackDragonClan.eu

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Sine Wed 23 Aug - 22:17

Hej Christian. Har ikke fulgt så godt med på denne quotes-side, så har lige hentet det forsømte! Bliv endelig ved! Det er sjovt at læse og jeg er enig med Louise: den sidste er rigtig go. Men de bidende problemer er nu heller ik dårlig.
Keep up the good work.

Sine

Number of posts : 60
Age : 36
Localisation : Luxembourg
Tilbage i Luxembourg? : fra den 19/12-6/1
Registration date : 2006-07-23

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Louise Vink Thu 24 Aug - 1:38

Christian wrote:Okay bliver vidst nødt til at forklare lidt her.

Det er en mand og en kvinde der strjfer hinanden, altså går forbi hinanden på gaden og i stedet for at være sammen og først møde glæde og så sorg, går de bare forbi hinanden og forbliver på det mellemniveau de er i.

Nååååhhhh...
Louise Vink
Louise Vink

Number of posts : 262
Age : 35
Localisation : Aalborg C, Danmark
Tilbage i Luxembourg? : Januar eller februar
Registration date : 2006-07-28

http://louisevink.spaces.msn.com

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Philippe Wed 6 Sep - 18:27

nu er der gaaet to uger...

ingen opdatte?
Faa fingerne "ud af hende" og faa dem paa tastaturet i stedet Wink Wink
Philippe
Philippe
Admin

Number of posts : 386
Age : 37
Localisation : KBH
Tilbage i Luxembourg? : 10 Oktober 2008
Registration date : 2006-07-23

http://www.BlackDragonClan.eu

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Louise Vink Wed 6 Sep - 23:14

ej, ku du ik ha formuleret det på en anden måde? Razz
Louise Vink
Louise Vink

Number of posts : 262
Age : 35
Localisation : Aalborg C, Danmark
Tilbage i Luxembourg? : Januar eller februar
Registration date : 2006-07-28

http://louisevink.spaces.msn.com

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Christian Fri 8 Sep - 1:42

"We've got a stiuation down here - he's kinda stuck or sumthin!"

Har simpelthen glemt alt om det. Det virkede ikke som om at i var så begejstrede, men ok - here we go again!

Vi har en norsk pige ehr på skolen, og i en af vores talrige diskusioner om sprogs besynderlighedder, fandt vi ud af at en hånd godt kan kaldes "Lanken" på norsk.
Det protesterede vi imod, for vi kunne ikke finde nogen som helst ord der bare kom i nærheden af 'lanken' på andre sprog, for slet ikke at snakke om dansk.
Denne pige nævnte kort efter hvor "kooseligt" det var hvor vi lige var, og det fik mig til at bestå på en oversættelse andet end bare "hyggeligt" (som det jo betyder) fordi jeg mener at de fleste ord kan oversættes phonetisk.
Så jeg begyndte at lede og følgende konklusion jeg kom med blev hurtigt accepteret med et lille smil:
"Koseligt". Det er sådan dejligt rart varmt. Man tager armene rundt om sig selv og gnubber sig lidt. Dét er "koseligt".
Det var dog besynderlgit at det eneste ord der minder det mindste om den norske version af hyggeligt, er kusse! - coincidence? I think not!
Hvis vi lige tænker lidt uden for boksen, og opfinder ordet "kusseligt", er det så ikke nøjagtigt den samme dejlige rare varme trygge fornemmelse?

Mystery solved.



god damn nordmænd...
Christian
Christian
Party Hoster
Party Hoster

Number of posts : 205
Age : 36
Registration date : 2006-07-23

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Louise Vink Fri 8 Sep - 21:58

lol det var da noget underligt noget... jeg sad faktisk og snakkede om ordet "hyggeligt" med en af mine medstuderende i dag og han sagde at der ikke findes noget ord på andre sprog som faktisk betyder det samme som "hyggeligt"... der er cosy på engelsk, men det ikke helt det samme
Louise Vink
Louise Vink

Number of posts : 262
Age : 35
Localisation : Aalborg C, Danmark
Tilbage i Luxembourg? : Januar eller februar
Registration date : 2006-07-28

http://louisevink.spaces.msn.com

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Christian Sat 9 Sep - 23:01

det er der så på norsk
Christian
Christian
Party Hoster
Party Hoster

Number of posts : 205
Age : 36
Registration date : 2006-07-23

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Philippe Sun 10 Sep - 21:24

Jeg tror at hvis dansk havde vaeret lige saa let som det der og at det handle ligesaa meget som "det" i goer. Saa havde jeg bestaet det danske skriflige, pga min meget udviklede fantasi Rolling Eyes
Philippe
Philippe
Admin

Number of posts : 386
Age : 37
Localisation : KBH
Tilbage i Luxembourg? : 10 Oktober 2008
Registration date : 2006-07-23

http://www.BlackDragonClan.eu

Back to top Go down

Paradigmeskift - se paa det anderledes! - Page 2 Empty Re: Paradigmeskift - se paa det anderledes!

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum